Wahacze i przeguby to dwa z najważniejszych komponentów. Ze względu na ich wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy są one bardzo ważne. Jakie są zatem funkcje wahaczy? Jak rozpoznać oznaki zużycia? Jakie marki produkują najlepsze wahacze?

Co to są wahacze? Jakie są ich funkcje?

Wahacz jest elementem zawieszenia, który dołącza do ciała zwrotnicy. To przywiązuje do subframe, znany również przez sanki, lub wózek. Jest to silny członek, który mieści silnik. Wahacz ma kilka ważnych funkcji.

  • Prowadzi koło i pozwala mu się obracać dzięki zastosowaniu przegubów kulowych. Zapewnia stabilne prowadzenie pojazdu.
  • Wykonuje ruch obrotowy w ograniczonym zakresie, co pozwala na skok zawieszenia (góra/dół).
  • Zapewnia to utrzymanie geometrii zawieszenia podczas jazdy.
  • Drgania koła są tłumione podczas pracy.

Konstrukcja wahaczy

Większość wahaczy można znaleźć zarówno w przednim, jak i tylnym zawieszeniu. Możemy rozróżnić pojedyncze wahacze i podwójne konstrukcje wahaczy. Korzystanie z większej liczby wahaczy zapewnia lepszą stabilność i komfort podczas jazdy. Wahacze są zazwyczaj wykonane ze stali lub aluminium i mają kształt litery A, U lub I. Wyróżniają się one metalowo-gumowymi tulejami pomiędzy wahaczami podwozia. Stosuje się je w połączeniu z amortyzatorami lub oponami w celu zmniejszenia drgań przenoszonych na podwozie i zwiększenia komfortu jazdy.

Co to są sworznie wahacza i jak działają?

Sworznie są również dostępne dla przednich wahaczy. Łączą one wahacz ze zwrotnicą. Sworzeń jest w kształcie przegubu kulowego i pozwala mu swobodnie poruszać się we wszystkich trzech kierunkach. Pozwala to na koła, aby być włączone w praktyce.

Zużycie wahaczy i sworzni

Wahacz i sworzeń, które są elementami prowadzącymi koła, szybko się zużywają. Są one narażone na intensywne wibracje i duże siły. Pierwsze oznaki zużycia na szpilkach kół można zauważyć po przejechaniu 80-100 000 km. Tuleje natomiast są trwalsze i mogą wytrzymać około 150 tys. km. Jakość dróg jest głównym czynnikiem, który decyduje o przebiegu. W pierwszej kolejności należy wspomnieć o objawach uszkodzenia wahaczy i sworzni.

  • Pogorszenie reakcji samochodu na ruchy kierownicą
  • Zmniejsza się komfort jazdy
  • Podczas pokonywania nierówności mogą pojawić się niepokojące stuki.
  • Zacznij od szarpnięcia
  • Wyraźne drgania na kierownicy.

Należy pamiętać, że wahacze zużywają się płynnie, a nie skokowo. Powoduje to stopniowe pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu. Może to być niebezpieczne, ponieważ kierowca może nie zauważyć zmiany. Oni przyzwyczaili się do nich i są wygodne z nimi.

Jeśli zauważysz stuki lub wibracje na kierownicy, może to być oznaką zużycia elementów zawieszenia. Jeśli tak się stanie, należy natychmiast udać się do mechanika, aby określić dokładną lokalizację luzu. Zapewni to, że jesteś bezpieczny podczas jazdy. Jazda może być niebezpieczne, jeśli spowodować znaczne uszkodzenie elementu, takiego jak sworzeń.

samochód na podnośniku

Regeneracja czy nowe wahacze? Które z nich powinieneś wybrać?

Możesz albo wymienić zużyte części na nowe, albo zregenerować je tak, aby zlikwidować ślady zużycia wahaczy. W przypadku wahaczy stalowych, drugą opcją jest wymiana tulei gumowo-metalowych lub sworzni. Jest to pod warunkiem, że konstrukcja wahaczy nie ulegnie wygięciu lub nadmiernej korozji. W przypadku samodzielnej wymiany warto zaopatrzyć się w ściągacz do sworzni.

Ważne jest, aby wszystko dokładnie przeliczyć, gdyż może się okazać, że dobór nowych wahaczy wyjdzie taniej. Regeneracja jest bardziej pracochłonna dla mechanika.

Nie jest to problem dla kierowców samochodów z aluminiowymi wahaczami. Materiał ten jest bardziej plastyczny, więc wymiana tulei może spowodować dodatkowe uszkodzenia. Warto wymienić te elementy.

Jakie wahacze i sworznie kupić?

Ważne jest, aby przy zakupie nowych wahaczy wybrać najlepszych producentów zamienników wahaczy i elementów zawieszenia. (Zobacz też: Najlepsi producenci wahaczy samochodowych). Często błędem jest wybieranie najtańszych produktów, gdyż mają one mniejszą trwałość.

Pamiętaj, że wahacze i sworznie muszą być wymieniane parami. W obu kołach osi. Jeśli jedna strona jest zużyta, druga prawdopodobnie będzie w podobnym stanie. Po naprawie konieczne jest udanie się na ustawienie geometrii, co będzie kosztowało około 100-120 zł.