Jeśli chcesz zrozumieć, jak ważne jest prawidłowe połączenie śrubowe w inżynierii lądowej i budowie mostów, poświęć trochę czasu na przeczytanie o tym, co stało się z mostem Bay Bridge w Kalifornii w 2013 roku.

Jak podaje Los Angeles Times, w marcu tego samego roku 32 śruby na moście pękły podczas dokręcania, "stawiając pod znakiem zapytania bezpieczeństwo sejsmiczne tego ogromnego przedsięwzięcia".

Te grube stalowe śruby łączą pokład mostu z jego "kluczami", które kontrolują ruch mostu podczas trzęsienia ziemi.

Z LA Times:

"Masywne śruby zawiodły z powodu zjawiska zwanego kruchością wodorową, w którym atomy wodoru wnikają w przestrzenie między strukturami krystalicznymi stali i osłabiają je. Mogło to nastąpić podczas galwanizacji lub gdy śruby przez lata leżały nie dokręcone w obudowach, które wypełniły się wodą.

Kalifornijski Departament Transportu [California Department of Transportation] powiedział, że poprosił producenta o zastosowanie procesu galwanizacji, który w mniejszym stopniu powodowałby kruchość wodorową, ale z perspektywy czasu widać, że powinien był dokładniej przetestować śruby w laboratorium przed ich zamontowaniem.

Chociaż nikt nie ucierpiał, incydent doprowadził do wieloletniego dochodzenia i sporów o to, kto ponosi winę. Wykonawcy mostu udało się uniknąć zapłacenia milionowych kar.

Mogło być jednak gorzej, dlatego tak ważne jest stosowanie śrub w inżynierii lądowej i wodnej, a także znajomość przyczyn ich awarii.

Łączenie śrub w budownictwie lądowym: przyczyny awarii śrub

Do najczęstszych przyczyn awarii śrub należą: niewłaściwy moment dokręcenia, przeciążenie, niewłaściwa konstrukcja, zatrucie wodorem - jak w przypadku wspomnianego wcześniej wypadku na moście - oraz zmęczenie.

Ze wszystkich tych przyczyn zmęczenie jest najczęstsze. Może ono wystąpić, gdy:

  • Odkształcenie śruby spowodowane wystawieniem śruby na działanie podwyższonej temperatury
  • zbyt niskiej wartości momentu obrotowego przed obciążeniem
  • Niewłaściwa granica plastyczności, zbyt wysoka lub zbyt niska
  • poluzowania spowodowanego wibracjami


Można zapobiegać awariom związanym ze zmęczeniem poprzez:

  • Upewnienie się, że wartość momentu obrotowego na rysunkach technicznych jest odpowiednia dla średnicy i stopu śruby
  • Spawanie doczołowe łba lub stosowanie drutu zabezpieczającego w warunkach wysokiej wibracji.
  • Wybranie odpowiedniego materiału na śrubę o odpowiedniej wytrzymałości i ciągliwości
  • Upewnienie się, że otwór na śrubę jest wolny od zanieczyszczeń lub korozji, ponieważ może to wpłynąć na odczyt momentu obrotowego
  • Zastosowanie dodatkowych podpór w celu zmniejszenia wibracji i naprężeń roboczych
  • Zawsze używać odpowiednich narzędzi dynamometrycznych do każdego zastosowania związanego z dokręcaniem śrub.


Jeśli pracownicy mają pytania dotyczące dokręcania śrub, Maxpro jest gotowe udzielić na nie odpowiedzi. Spędziliśmy ponad 25 lat pomagając naszym klientom w wykonywaniu połączeń śrubowych w sektorze inżynierii lądowej i budownictwa.

Jesteśmy nie tylko wiodącym dostawcą najwyższej jakości narzędzi dynamometrycznych firmy RAD, ale także nowoczesnym laboratorium kalibracyjnym akredytowanym przez A2LA, wiodącą amerykańską jednostkę akredytującą ISO/IEC.

Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze narzędzia i laboratorium mogą pomóc Ci w osiągnięciu właściwego momentu obrotowego w Twoim następnym projekcie.