Temat awarii uszczelki głowicy jest kontrowersyjny. Wiele oznak, które wskazują na problemy z uszczelką głowicy można łatwo wykryć. Pomocny w zdiagnozowaniu problemu może okazać się test szczelności uszczelki głowicy. Pozwoli on szybko rozwiać wszelkie wątpliwości.

Problemy z uszczelką głowicy są częstym tematem na forach motoryzacyjnych. Posty te mogą wywoływać histerię wśród laików. Dlaczego? Uszkodzona uszczelka głowicy może spowodować poważne uszkodzenia silnika pojazdu. Niejednokrotnie objawy świadczące o problemie są błędnie interpretowane jako inne, mniej poważne uszkodzenia. Objawów tych nie należy ignorować. W takich sytuacjach należy przeprowadzić kontrolę szczelności uszczelki. Można to zrobić samemu lub zlecić mechanikowi. Zanim zaczniemy, dowiedzmy się najpierw czegoś o uszczelce.

Co to jest uszczelka głowicy?

Uszczelka głowicy to element znajdujący się pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Jest to rodzaj łącznika. Jej podstawową funkcją jest zapobieganie przedostawaniu się płynu chłodzącego do cylindrów. Zapewnia również prawidłową kompresję. Musi być wykonana z solidnych materiałów, często kilkuwarstwowych, które dobrze odprowadzają ciepło ze względu na trudne warunki pracy. Wynika to z wysokich temperatur, na jakie jest narażona, sięgających często kilkuset stopni Celsjusza. Uszczelka pod głowicą musi również wytrzymać ujemne temperatury, takie jak zima, oraz bardzo wysokie ciśnienia, nawet do 2000 barów.

Co się dzieje, gdy ulegnie ona uszkodzeniu?

Należy pamiętać, że uszczelka pod głowicą nie musi być wymieniana co jakiś czas. Nie jest to część eksploatacyjna, więc należy ją wymieniać co jakiś czas. Zwykle jest to wina właściciela samochodu, rzadziej jednak wada konstrukcyjna silnika. Szczególnie narażone na tę wadę są nowoczesne jednostki, które z niewielkiej pojemności wyciskają bardzo dużo mocy. Przegrzanie silnika może być również spowodowane niewłaściwą eksploatacją pojazdu. Często jest to spowodowane niewłaściwym chłodzeniem, zbyt małą ilością płynu chłodzącego lub zalaniem chłodnicy wodą. Problemem może być również niewłaściwie zamontowana lub wyregulowana instalacja LPG, czy też podkręcony silnik. Warto też wspomnieć o nadmiernym przyspieszaniu, zwłaszcza jeśli temperatura nie jest zbyt wysoka.

Jakie są objawy uszkodzonej uszczelki?

Istnieje kilka oznak, które wskazują na uszkodzenie uszczelki głowicy.

  • Jednym z nich jest chybotanie się silnika na obrotach. Objawy te ustępują po rozgrzaniu się jednostki. Objawy te mogą być spowodowane przez nieszczelną uszczelkę lub jeśli silnik krokowy został uszkodzony lub zanieczyszczony.
  • Innym znakiem, że uszczelka może być w tarapatach jest biały dym. Problem ten jest często spowodowany złą mieszanką paliwową lub spalaniem filtrów cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych.
  • Przegrzewanie się silnika - Jeśli zauważysz nadmierną temperaturę, zalecamy rozpoczęcie diagnostyki. Sprawdź poziom płynu chłodniczego i sprawdź, czy nie zawiódł termostat lub wentylator chłodnicy.
  • Gotujący się płyn chłodniczy w zbiorniku wyrównawczym to kolejny znak, że uszczelka może być uszkodzona. Może to również oznaczać ślady oleju. Oznaką problemu z uszczelką może być również biały osad pod korkiem wlewu oleju. Należy jednak pamiętać, że takie same objawy mogą wystąpić w przypadku nagromadzenia się wilgoci w oleju, zwłaszcza zimą. Po przejechaniu dłuższego dystansu problem powinien zniknąć.

Objawy te mogą świadczyć o uszkodzeniu uszczelki głowicy. Nie radzimy jednak wpadać w panikę i od razu biec do mechanika. Najlepszym sposobem na sprawdzenie szczelności układu jest tester uszczelki pod głowicą. Test ten jest na tyle prosty, że może być wykonany przez każdego, bez żadnych specjalnych narzędzi czy wiedzy motoryzacyjnej.

Test szczelności uszczelki

Zrób to sam - Test szczelności uszczelki 

Dwutlenek węgla i inne gazy mogą dostać się do układu chłodzenia, gdy uszczelka głowicy jest uszkodzona. Test ma za zadanie wykryć i ewentualnie wykryć te gazy w płynie chłodzącym.

1. Lokalizacja zbiornika

Najpierw należy zlokalizować miejsce, w którym znajduje się zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego. Można to zrobić zaglądając pod maskę samochodu.

2. Montaż adaptera

Gdy już zlokalizujemy zbiornik, musimy usunąć jego korek. Należy pamiętać, że płyn może się bardzo nagrzewać i jest pod ciśnieniem. Zdejmujmy go ostrożnie na chłodnym silniku. Po odkręceniu korka zamontujemy adapter, który był dołączony do testera. Ma on za zadanie uszczelnić zawór.

3. Montaż rurki

Po zainstalowaniu rurki fermentacyjnej zamontuj ją wewnątrz adaptera. Aby zapewnić najlepsze uszczelnienie, upewnij się, że robisz to bezpiecznie.

4. Wlewanie preparatu

Po zamontowaniu przystawki możesz przystąpić do nalewania preparatu. Instrukcja mówi, aby wlać 2 ml płynu do tubki. Dokładnie tak zrobiliśmy.

5. Uruchom silnik

Następnie włącz silnik na około 10 minut. Dobrym pomysłem jest raz na jakiś czas zwiększyć przepustnicę i utrzymywać silnik na wyższych obrotach. Pozwoli to uzyskać lepszy pomiar.

6. Spostrzeżenia

Przed testem preparat powinien być niebieski. Jeśli w trakcie eksperymentu kolor preparatu zmieni się na żółty w przypadku silników benzynowych lub LPG lub na zielony w przypadku diesela, jest to oznaka uszkodzonej uszczelki głowicy. Obecność dwutlenku węgla w płynie chłodzącym może powodować zmianę barwy preparatu.

Jeśli podejrzewasz, że uszczelka głowicy nie działa prawidłowo, pomocny może być tester uszczelki pod głowicą. Jest on niedrogi i bardzo skuteczny. Wszelkie podejrzenia co do koloru preparatu zalecamy przekazać profesjonalnemu mechanikowi, który je potwierdzi. Należy pamiętać, że wymiana uszczelki może być skomplikowanym procesem. Zazwyczaj wymaga to demontażu rozrządu (który zalecamy do wymiany). Zalecamy, aby nie próbować naprawiać uszczelki samodzielnie. Zamiast tego zalecamy skorzystanie z usług specjalisty. Koszt naprawy zależy od rodzaju silnika i stopnia skomplikowania naprawy. Ceny za wymianę uszczelki i planowanie głowicy zaczynają się od 500 zł. Jeśli zdecydujemy się na bardziej rozbudowaną naprawę (wymiana rozrządu, sprawdzenie szczelności itp. Kwota ta może wzrosnąć kilkukrotnie.