Czy zauważyłeś, że Twój samochód skręca w złym kierunku, ciężko się prowadzi lub wydaje dziwne dźwięki podczas skręcania kół? Może to oznaczać uszkodzenie układu kierowniczego. Dowiedz się, jakie są najczęstsze usterki i jak często występują.

Przekładnia kierownicza

Przekładnia kierownicza, zwana również maglownicą, jest odpowiedzialna za zmianę obrotów wału kolumny kierowniczej w celu skręcenia przednich kół. To właśnie dzięki niej samochód może skręcać w lewo lub w prawo.

Przekładnia kierownicza w samochodzie osobowym to zazwyczaj solidny element, który rzadko ulega poważnym usterkom. Najczęściej występują one w samochodach minimum 12-letnich i z dużym przebiegiem (między 200 000 a 300 000 km).

Jakie są oznaki i objawy awarii? W pierwszej kolejności spowoduje ona odczuwalne poluzowanie kół oraz spadek precyzji i jakości pokonywania zakrętów. Można również zauważyć grzechotanie wokół kół podczas skręcania oraz blokowanie kierownicy podczas jej skręcania. Wyciek spod spodu samochodu jest ostatecznym wskaźnikiem, że przekładnia kierownicza może być w złym stanie.

Przekładnia kierownicza jest najbardziej podatna na zużycie. Koszty naprawy zębnika kierowniczego będą się różnić w zależności od marki i modelu samochodu. Niektóre kierownice można zregenerować, ale w niektórych przypadkach ich naprawa nie jest możliwa. W takich przypadkach konieczny jest zakup i montaż nowej części w samochodzie. Należy zachować ostrożność przy zakupie używanych części, ponieważ mogą być one już zużyte lub uszkodzone, zwłaszcza jeśli pochodzą z samochodu powypadkowego.

Przed wymianą kierownicy należy sprawdzić stan gumowych osłon (często nazywanych poduszkami). Choć są one prostym i niedrogim elementem, ich uszkodzenie może doprowadzić do przedostania się brudu i wilgoci do wnętrza kierownicy, co może spowodować bardziej kosztowną i poważniejszą awarię.

Końcówki drążków kierowniczych

Końcówki drążków i maglownica, które obracają samochodem są mniej trwałe niż skrzynia biegów. Często wymagają naprawy przy przebiegu 150 000 - 200 000 km.

Przegub znajdujący się na końcówce drążka kierowniczego. Przenosi on siłę skrętu na zwrotnicę koła kierownicy. Uszkodzona końcówka drążka kierowniczego może powodować głośne stukanie kół podczas pokonywania zakrętów oraz odczuwalny luz w kierownicy. Nierównomierne zużycie opon może również wskazywać na zużycie opony.

Przed wymianą końcówki drążka kierowniczego warto sprawdzić stan części kierowniczej po przeciwnej stronie osi. Końcówka drążka nie jest droga, ale zużyta część na osi może spowodować dodatkowe koszty, takie jak konieczność wielokrotnego ustawiania geometrii kół.

Końcówki drążków kierowniczych mogą być drogie. Są one jednak trwalsze niż części oryginalne. Warto wydać trochę więcej, aby otrzymać markowe części. Polecamy zaopatrzyć się również w ściągacz do końcówek drążków kierowniczych.

Przeguby

Twój pojazd może wymagać wymiany przegubów kulowych wahacza lub drążka kierowniczego. Przeguby te zużywają się, powodując wibracje w kierownicy, które mogą być wyraźnie odczuwalne przez kierowcę.

Innym objawem, który może być spowodowany zużytymi przegubami wahacza, jest ściąganie samochodu do jednego końca. Jest to poważna usterka, która może wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Kierowca musi kontrolować kierunek jazdy kierownicą i "walczyć", nawet podczas jazdy na wprost. Warto sprawdzić stan i zużycie dolnych przegubów wahaczy, jeśli mamy wrażenie, że kierownica porusza się w sposób zabawowy. Ściągacz do drążków kierowniczych może okazać się w tym wypadku naprawdę pomocny.

kierownica samochodu

Kierownica

Innym objawem, który może być spowodowany zużytymi przegubami wahacza, jest ściąganie samochodu do jednego końca. Jest to poważna usterka, która może mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Kierowca musi kontrolować kierunek skrętu kierownicy i "walczyć", nawet podczas jazdy na wprost. Warto sprawdzić stan i zużycie dolnych przegubów wahaczy, jeśli mamy wrażenie, że kierownica porusza się w sposób zabawowy.

Rozejrzyj się w poszukiwaniu źródła usterki

Istnieje wiele powodów, dla których Twój samochód czuje się niekomfortowo lub ma słabe prowadzenie. Niewytłumaczalne zachowanie pojazdu na zakrętach nie jest spowodowane przez skrzynię biegów, drążki kierownicze lub przeguby. Szukając problemu, pamiętaj, aby sprawdzić wyważenie kół (drgania w kierownicy mogą być spowodowane wibracjami), geometrię (nieprawidłowe ustawienie może powodować ściąganie samochodu na jedną stronę) oraz stan układu wspomagania kierownicy (niski poziom płynu we wspomaganiu spowoduje, że kierownicą będzie trudno skręcać).